NA CZYM POLEGA METODA WIDEOTRENINGU KOMUNIKACJI?

Wideotrening Komunikacji (Video Interaction Training – VIT) to metoda pracy z zastosowaniem kamery wideo, która została opracowana w Holandii w latach 80-tych jako forma pomocy dla rodzin z problemami wychowawczymi i społecznymi.

Twórcą tej metody jest holenderski psycholog Harrie Biemans.
Metoda ta polega na nagrywaniu przez trenera rodziców i dzieci w trakcie naturalnej sytuacji oraz analizie zasad komunikacji w oparciu o nagrany materiał filmowy.

Podstawą pracy metodą Wideotreningu Komunikacji jest założenie, że dobry kontakt i właściwa komunikacja rodziców z dziećmi, mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, a także im zapobiegać.

Celem tej metody jest poprawa relacji poprzez poznanie i stosowanie zasad dobrej komunikacji.

Do kogo adresowana jest ta metoda?

Wideotrening Komunikacji jest skuteczną metodą pracy we wszystkich rodzinach, w których z różnych powodów prawidłowa komunikacja została zaburzona, bądź nigdy nie miała możliwości się wytworzyć.
Metodę stosuje się w rodzinach, w których rodzice, na skutek braku pozytywnych wzorców komunikacyjnych, nie zdołali stworzyć prawidłowych relacji ze swoimi dziećmi. Metoda ta adresowana jest również do rodzin z dziećmi ze spektrum autyzmu, z syndromem ADHD (trudności w koncentracji uwagi i pobudzenie psychoruchowe) a także dla rodzin z dziećmi
o zaburzonym rozwoju społecznym, a zwłaszcza zaburzonej predyspozycji do inicjowania kontaktu.

Wideotrening Komunikacji sprawdza się również w rodzinach z dziećmi niepełnosprawnymi z zaburzoną komunikacją werbalną.

Metoda Wideotreningu Komunikacji pomaga rodzicom zauważać sygnały wysyłane przez dziecko i adekwatnie na nie reagować. Umożliwia również określenie realnego stopnia rozwoju dziecka i właściwej jego stymulacji.
Kolejną grupą rodzin, której skutecznie można pomóc tą metodą, są rodziny zastępcze i adopcyjne. Metoda ta jest bardzo pomocna w budowaniu prawidłowych więzi emocjonalnych pomiędzy rodzicami i dziećmi.

W miarę dalszego rozwoju metody okazało się, że znajduje ona również zastosowanie w różnego rodzaju placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w domach dziecka, szkołach, szpitalach, ośrodkach rehabilitacyjnych i geriatrycznych, w zakładach pracy i różnych instytucjach, w szkoleniu kadry kierowniczej poprzez wprowadzanie interakcyjnego modelu zarządzania.

Ogromny zakres możliwości wykorzystania metody Wideotreningu Komunikacji świadczy o tym, że podstawą nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi oraz bazą wyjściową w wychowaniu i nauczaniu dziecka jest dobra komunikacja.
W Polsce metoda Wideotreningu Komunikacji wdrażana była od 1995r. w ramach projektu finansowanego z funduszy Ministerstwa Spraw Zagranicznych Holandii MATRA. Autorem i kierownikiem tego projektu był holenderski psychiatra dziecięcy Jan van der Does, a jego realizatorami Fundacja Euregio z Holandii i Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS z Krakowa.

Jak wygląda praca metodą Wideotreningu Komunikacji w rodzinie?

Praca metodą Wideotreningu Komunikacji w rodzinie polega na analizowaniu wspólnie z rodzicami nagranych przez trenera VIT filmów ilustrujących interakcje między nimi i ich dziećmi. Wideotrening odbywa się w kilku sesjach. Rodzina i trener spotykają się raz w tygodniu. Na pierwszym spotkaniu ważne jest sformułowanie problemu przez rodziców.
W pierwszym tygodniu nagrany zostaje przez trenera 15-20 minutowy film diagnostyczny w sytuacji naturalnych kontaktów rodziców z dzieckiem. Następnie trener analizuje samodzielnie film pod kątem występowania elementów dobrej komunikacji i przygotowuje się do omówienia filmu z rodzicami. W drugim tygodniu następuje omówienie filmu. Rodzice otrzymują również wskazówki do pracy. W kolejnym tygodniu nagrany zostaje drugi film, a w następnym jest on omawiany z rodzicami.

Jak długo trwa praca tą metodą?

Czas pracy metodą Wideotreningu Komunikacji zależy od stopnia skomplikowania problemu z komunikacją w rodzinie. Wideotrening zwykle trwa od 3 miesięcy do pół roku. Po miesiącu od ostatniej sesji nagrywany jest film kontrolny, który obrazuje efekty wspólnej pracy rodziców i trenera. Kontakt między rodzicami i trenerem jest utrzymywany do czasu zakończenia ostatniej sesji (film kontrolny), a trener służy pomocą i udziela konsultacji przez cały ten okres.

Efekty pacy metodą Wideotrningu Komunikacji:

  • poprawa relacji w rodzinach,
  • dobra atmosfera interakcji,
  • możliwość ugodowego rozwiązywania konfliktów między rodzicami i ich dziećmi,
  • wspieranie rodziców w ich kompetencjach wychowawczych,
  • dostrzeganie mocnych stron dziecka,
  • nauka zasad dobrej komunikacji przez rodziców i dzieci,
  • stosowanie zasad dobrej komunikacji w relacjach poza rodziną.

Bezpieczeństwo metody:

  • materiał filmowy jest własnością rodziców, a trenera VIT obowiązuje tajemnica zawodowa,
  • relacje omawiane są na podstawie nagrań filmowych, materiale najbardziej konkretnym do ustalenia wniosków do pracy.

Opracowano na podstawie materiałów Fundacji na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS