NA CZYM POLEGA METODA WIDEOTRENINGU KOMUNIKACJI?

Wideotrening Komunikacji (Video Interaction Training – VIT) to metoda pracy z zastosowaniem kamery wideo, która została opracowana w Holandii w latach 80-tych jako forma pomocy dla rodzin z problemami wychowawczymi i społecznymi.

Twórcą tej metody jest holenderski psycholog Harrie Biemans.
Metoda ta polega na nagrywaniu przez trenera rodziców i dzieci w trakcie naturalnej sytuacji oraz analizie zasad komunikacji w oparciu o nagrany materiał filmowy.

Podstawą pracy metodą Wideotreningu Komunikacji jest założenie, że dobry kontakt i właściwa komunikacja rodziców z dziećmi, mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, a także im zapobiegać.

Celem tej metody jest poprawa relacji poprzez poznanie i stosowanie zasad dobrej komunikacji. Czytaj dalej „NA CZYM POLEGA METODA WIDEOTRENINGU KOMUNIKACJI?”

CO TRZEBA WIEDZIEĆ O UDARZE MÓZGU?

Udar mózgu

1. Na czym polega udar mózgu?

Udar mózgu to nagłe wystąpienie objawów uszkodzenia mózgu w wyniku zaburzeń mózgowego krążenia krwi.

Udar może być spowodowany zablokowaniem tętnicy mózgowej skrzepliną lub blaszką miażdżycową, w wyniku czego następuje zatrzymanie dopływu krwi do mózgu. Mówimy wtedy o udarze niedokrwiennym.

Do udaru krwotocznego dochodzi wtedy, gdy w wyniku pęknięcia słabego lub uszkodzonego naczynia krwionośnego, tętniaka lub guza mózgu, dochodzi do wylewu krwi do mózgu albo do przestrzeni między mózgiem a czaszką (krwotok podpajęczynówkowy).

Udary niedokrwienne występują częściej i stanowią 85% wszystkich przypadków udarów mózgu. Udary krwotoczne stanowią 15% wszystkich udarów, ale mają zwykle cięższy przebieg, a leczenie jest bardziej skomplikowane i czasem wymaga interwencji chirurgicznej.

W Polsce co roku dochodzi do 70 tysięcy udarów. Wiele z nich kończy się zgonem lub znaczną niepełnosprawnością chorego. Czytaj dalej „CO TRZEBA WIEDZIEĆ O UDARZE MÓZGU?”

REHABILITACJA MOWY PO UDARZE MÓZGU

Po przebytym udarze mózgu chory trafia do szpitala na oddział neurologiczny, gdzie znajduje się pod stałą opieką lekarzy i przyjmuje leki. Rehabilitacja ruchowa pacjenta zaczyna się w pierwszych dniach pobytu chorego w szpitalu, lecz o momencie jej rozpoczęcia decyduje zespół lekarzy.

Chorego z afazją kwalifikuje się do terapii logopedycznej, którą prowadzi zatrudniony w szpitalu neurologopeda.

Neurologopeda jest specjalistą w zakresie diagnozy i terapii osób z zaburzeniami mowy i komunikacji, wynikających z uszkodzenia centralnego układu nerwowego. W czasie pobytu w szpitalu opiekę nad chorym sprawuje również psycholog. Czytaj dalej „REHABILITACJA MOWY PO UDARZE MÓZGU”

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA

1. Mowa a komunikacja.

Wokół nas żyją ludzie, którzy z różnych przyczyn nie potrafią posługiwać się mową dźwiękową w komunikacji z innymi. Zamiast niej używają prostych gestów (wskazywanie ręką, potakiwanie głową) albo pojedynczych dźwięków mowy. Komunikacja z taką osobą może być utrudniona, ponieważ czasem nie udaje nam się zrozumieć tego, czego ta osoba potrzebuje, o co prosi. Z perspektywy osoby niemówiącej sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ brak komunikacji za pomocą mowy dźwiękowej utrudnia kontakty z innymi ludźmi, pracę zawodową oraz funkcjonowanie w społeczeństwie. Sprawia, że osoba ma problemy w wyrażaniu swoich potrzeb i przeżyć oraz w uzasadnianiu swoich decyzji i wyborów. Osoba niemówiąca często czuje się nierozumiana, inna lub niepełnosprawna. Czytaj dalej „KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA”

ZROZUMIEĆ AFAZJĘ

Afazja jest chorobą, która objawia się zaburzeniami związanymi z mową i komunikacją. Często dotyka ludzi, którzy na skutek udaru, wypadku lub postępującej choroby neurodegeneracyjnej doznali uszkodzenia struktur mózgowych odpowiedzialnych za rozumienie i nadawanie mowy. Afazji towarzyszą również problemy z pamięcią, koncentracją, czytaniem, pisaniem i liczeniem, a czasem także zmiany osobowości.

Kłopoty z mową i komunikacją powodują, że osoby z afazją, które przed chorobą prowadziły normalne życie, czują się bezradne w nowych okolicznościach i często nierozumiane przez otoczenie. Bywa, że wycofują się z kontaktów nawet z bliskimi, tracą siłę i chęć do życia. Sytuacja jest trudna nie tylko dla osób z afazją, ale również dla ich bliskich, którzy nie wiedzą, jak mają postępować, by pomóc choremu. Żeby lepiej zrozumieć, jak czuje się osoba z afazją, warto poznać kilka podstawowych informacji o tej chorobie. Czytaj dalej „ZROZUMIEĆ AFAZJĘ”